Citation

Les caractères bâtardes à Lyon 1485–1535

Abstract | Word Stems | Keywords | Association | Citation | Similar Titles



Abstract:

Fin XVe, les imprimeurs lyonnais utilisent quatre styles de caractères:
1. les textura pour les textes plus formels, surtout religieux
2. les rotunda, un caractère d'origine italienne, à la mode depuis peu
3. les bâtardes, ou lettres françaises, imitant des mains françaises
4. les romains, encore très peu utilisés au nord des Alpes.
Claudin (vol. 3-4) et BMC (vol. 8) ont étudié bon nombres des bâtardes employées à Lyon entre 1482 environ et 1500. Je regarderai les plus anciennes, celles de Mathias Husz, de Guillaume Le Roy et de Jacques Maillet, des années 1480.
Aux XVIe, comment les bâtardes feront face aux rotunda? Comment imprime-t-on les textes en français entre 1500 et 1535 environ? En rotunda ou en bastarda? Au moment du déclin abrupt des gothiques, peu après 1530, qu'est-ce qui se passe, par exemple, chez Rabelais?
Convention
Need a solution for abstract management? All Academic can help! Contact us today to find out how our system can help your annual meeting.
Submission - Custom fields, multiple submission types, tracks, audio visual, multiple upload formats, automatic conversion to pdf.Review - Peer Review, Bulk reviewer assignment, bulk emails, ranking, z-score statistics, and multiple worksheets!
Reports - Many standard and custom reports generated while you wait. Print programs with participant indexes, event grids, and more!Scheduling - Flexible and convenient grid scheduling within rooms and buildings. Conflict checking and advanced filtering.
Communication - Bulk email tools to help your administrators send reminders and responses. Use form letters, a message center, and much more!Management - Search tools, duplicate people management, editing tools, submission transfers, many tools to manage a variety of conference management headaches!
Click here for more information.

Association:
Name: RSA Annual Meeting
URL:
http://www.rsa.org


Citation:
URL: http://citation.allacademic.com/meta/p480960_index.html
Direct Link:
HTML Code:

MLA Citation:

Kemp, William. "Les caractères bâtardes à Lyon 1485–1535" Paper presented at the annual meeting of the RSA Annual Meeting, Hilton Montreal Bonaventure Hotel, Montreal, Quebec Canada, <Not Available>. 2014-11-26 <http://citation.allacademic.com/meta/p480960_index.html>

APA Citation:

Kemp, W. "Les caractères bâtardes à Lyon 1485–1535" Paper presented at the annual meeting of the RSA Annual Meeting, Hilton Montreal Bonaventure Hotel, Montreal, Quebec Canada <Not Available>. 2014-11-26 from http://citation.allacademic.com/meta/p480960_index.html

Publication Type: Conference Paper/Unpublished Manuscript
Abstract: Fin XVe, les imprimeurs lyonnais utilisent quatre styles de caractères:
1. les textura pour les textes plus formels, surtout religieux
2. les rotunda, un caractère d'origine italienne, à la mode depuis peu
3. les bâtardes, ou lettres françaises, imitant des mains françaises
4. les romains, encore très peu utilisés au nord des Alpes.
Claudin (vol. 3-4) et BMC (vol. 8) ont étudié bon nombres des bâtardes employées à Lyon entre 1482 environ et 1500. Je regarderai les plus anciennes, celles de Mathias Husz, de Guillaume Le Roy et de Jacques Maillet, des années 1480.
Aux XVIe, comment les bâtardes feront face aux rotunda? Comment imprime-t-on les textes en français entre 1500 et 1535 environ? En rotunda ou en bastarda? Au moment du déclin abrupt des gothiques, peu après 1530, qu'est-ce qui se passe, par exemple, chez Rabelais?


Similar Titles:
At the Edge of Classicism: Adam Smith’s Sentiments and Gabriel Tarde’s Monads

How Does Typosine Deal with War? The Historical Dimension of Lyons Printers’ Joyful Plays during the Wars of Religion


 
All Academic, Inc. is your premier source for research and conference management. Visit our website, www.allacademic.com, to see how we can help you today.